My home away from home... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Inge en Loes - WaarBenJij.nu My home away from home... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Inge en Loes - WaarBenJij.nu

My home away from home...

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Inge en Loes

06 April 2014 | Tanzania, Arusha

Alweer 4 weken voorbij, wat vliegt de tijd zeg. En wat een geweldige tijd was het!!!
Ujamaa Hostel in Arusha is echt een aanrader. Het is voorzien van alle luxe, ontbijt en avondeten (heerlijk!) staat klaar als je opstaat of thuiskomt, bed wordt opgemaakt en de was wordt voor je gedaan (behalve ondergoed, dat moet je zelf doen).
Het hostel zat goed vol met vrijwilligers/reizigers uit alle hoeken van de wereld: Australië, Verenigde Staten, Europa. En door het feit dat er weinig jongens zijn die vrijwilligerswerk doen, waren er alleen maar meisjes. En nu zul je denken, meiden bij elkaar dat geeft ruzie, in dit geval totaal niet waar! Echt veel lol gehad! Een van de eerste zinnen die ik in Swahili geleerd heb is 'nina furaha' oftewel 'ik ben gelukkig'. :-)

Op zich de eerste 3 weken 'weinig' meegemaakt, doordeweeks gewoon elke dag naar het Pippi House en 's avonds was het tijd voor gezelligheid. En in het weekend, tja... Geen idee eigenlijk, gebruikt om te relaxen meestal. Of naar de Masai Market, centrum van Arusha of het zwembad. De laatste week bracht daar verandering in, het was safari tijd! Op naar de wilde dieren in Afrika!

De safari was echt heel mooi!! We mochten zelf eigenlijk bepalen waar we heen gingen. De eerste dag zijn we naar een echt Masai dorp geweest; Kitoy Village. Een geweldige ervaring! Dat is zo'n andere cultuur. We hadden geluk, die dag was er een jaarlijkse traditie. Dit hield in dat ze een geit gingen slachten en opeten (ik moet eerlijk zeggen, de reden waarom weet ik niet). Toen wij terug kwamen van het avondeten lag alles van de geit al ter display in het midden van hun boma (naam voor Masai dorp, wat omcirkeld wordt door een schutting van doorntakken). Wat een stank kwam er van die ingewanden af zeg, pfieuw.... Vrouwen en mannen eten apart trouwens. De vrouwen zitten in hun hut te wachten en de mannen staan rond het vuur. Er volgde een ceremonie waarbij de medicijnenman aan alle mannen/jongens in het kamp 2 stukjes geitenvlees gaf. Eerst werd het vlees op en neer geveegd over de neus tot aan het voorhoofd waarbij er wat, voor ons, onverstaanbaars uitgesproken wordt door de medicijnenman. Na elke zin volgen de andere mannen met het woord Nai (zo klonk het tenminste), waarvan ik de betekenis nog steeds niet weet. Toen alle mannen geweest waren, begon het gedans en gezang rond het vuur. Het slapen was ook een ervaring. Zij slapen in een hutje gemaakt van modder, waarbij ze liggen op een bed van stokken en als hoeslaken gebruiken zijn koeienhuid. En dat is het. Gelukkig hadden we een slaapzak bij ons. Toch redelijk geslapen, ondanks het gekriebel van de beestjes en de hardheid van het 'matras'.
De volgende dag zijn we verder gereden via Ngorongoro richting de Serengeti. Tijdens een korte game drive niet één maar twee luipaarden gezien!!! Wat een mooi dier is dat zeg! En wat een geluk, ze liepen gewoon over en langs de weg. En dat betekent voor ons: Big 5 check! Eenmaal aangekomen op de camping, tent (heel snel) opgezet, eten gekookt en een lekkere verkoelende douche genomen, gezien er geen warm water was. 's Ochtends per ongeluk op tijd wakker geworden door een volle blaas en daardoor een schitterende zonsopgang gezien. Nadat we de tent hadden opgeruimd en het ontbijt naar binnen hadden gewerkt, was het tijd voor een lange game drive! Doordat de Serengeti zo uitgestrekt is, lijkt het alsof je niet heel veel dieren tegenkomt. Het is wel de tijd van de migratie van de gnoe's, die kom je dan ook heel veel tegen. 's Middags zijn we richting de Ngorongoro Crater gereden. De landschappen zijn zo verschillend, waarbij de Serengeti uitgestrekt en redelijk droog is en de Crater groen en bebost. De camping had een fantastisch uitzicht over de Crater. Helaas was het die avond erg bewolkt met donkere regenwolken, maar wat ook wel weer zijn charme had. Het koelde 's nachts goed af. De rand van de krater ligt ongeveer op 2200 meter hoogte. De bodem ligt daar weer circa 600 meter onder.
De derde en laatste dag zijn we de krater ingegaan. Veel dieren en wat een mooie omgeving, prachtig! Je komt ook heel dichtbij de dieren, zo ook bij de leeuwen. Ze lopen langs de auto, gaan in de schaduw van de auto liggen of gewoon op hun rug midden op de weg. Dat was gaaf! Ook de black rhino (neushoorn) gezien, helaas wel vanaf een grote afstand. Oh er werd trouwens echt goed voor ons gezorgd, zowel ontbijt, lunch en diner waren heerlijk! Petje af voor onze rafiki Isaak! En toen was het alweer zover, tijd om naar huis te gaan, terug naar Ujamaa voor de laatste paar nachten in Arusha. Gezien het donderdag was, zijn we met zijn allen 's avonds gezellig naar de openluchtbar Via Via (stamkroeg op de donderdagavond) geweest.
En de volgende dag was het moment daar, het was tijd om afscheid te nemen van de Pippi-meisjes. Het was best een officieel afscheid. Een van de meisjes had een bedankwoordje, ze hadden een certificaat voor mij en het mooiste was; ze hadden een jurk voor mij gemaakt. Echt super! Ik werd meegenomen naar de woonkamer en daar lag de jurk op tafel. Twee meisjes trokken de jurk bij mij aan en hij past! Echt hartstikke leuk! Ik heb daarna het WorldCrowdFunding-opgehaalde geld overhandigd aan Aristides. Hij was blij verrast met het bedrag. Voor de mensen die een donatie hebben gedaan: hartstikke bedankt!! En als afsluiter was het tijd om foto's te maken. Om de beurt en met zijn allen tegelijk, ik ga de meisjes missen! Helemaal droog heb ik het ook niet gehouden...

En nu op naar Moshi! Onze een-na-laatste stop in Afrika. Vanaf daar zullen we vertrekken richting Nairobi, waar het vliegtuig richting Kathmandu, Nepal op ons wacht :-). Nieuw continent, nieuwe avonturen!

• 07 April 2014 - 10:56

Bianca:

Hi Loes,
    Bijzonder hoor wat je allemaal meemaakt en zo relaxed allemaal. Goed werk gedaan.
    Leuke berichten.
    Liefs,