3160 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Inge en Loes - WaarBenJij.nu 3160 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Inge en Loes - WaarBenJij.nu

3160

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Inge en Loes

16 Augustus 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Dat is het getal wat op de kilometerteller stond aan het einde van onze scooterrit door Vietnam. De reis begon 5 weken geleden in Hanoi. Wat een leuke en moderne stad is dat zeg! We waren aangenaam verrast toen we daar aankwamen. Met geluk vonden we een goedkoop motelletje wat haast op een homestay leek gezien het de enige kamer was die ze hadden en de eigenaren zelf ook in dat motel woonden. Nog op bezoek geweest bij Loes Heerink, haar kende ik nog van atletiek. Zij is woonachtig in Hanoi. Na het aanhoren van haar verhalen, dat zij ook met hun scooter rondreizen deden werden wij wel aardig enthousiast over dit idee. Eenmaal 'thuis' gelijk even wat opgezocht over het verkennen van Vietnam per scooter. Voor de dag erna een afspraak gemaakt bij een garage. Hij had wel 2 mooie Yamaha Nouvo's in de aanbieding en na wat onderhandelen waren wij trotse eigenaren van 2 scooters.
De eerste trip was richting Halong Bay. Dit was zo'n 140km rijden. Geweldig!! Hoewel het hier wel ontzettend opletten is als je rijdt, voornamelijk op de snelwegen. Vrachtwagen en bussen houden haast geen rekening met je, zij verwachten dat jij voor ze aan de kant gaat ook al rijden zij op de verkeerde weghelft. Halong Bay was prachtig! Heel bijzonder al die bergen die uit het water steken. In Halong zelf zijn we 1 nacht geweest en daarna zijn we met de ferry richting Cat Ba Island gegaan. Mooie tocht door het gebied heen. Vanaf Cat Ba besloten wij om naar Viet Hai tegen, dit is alleen per boot toegankelijk. Het ligt op zo'n klein uurtje met een langzame motorboot van het Cat Ba Town, dit gaf ons mooi de gelegenheid om mooi wat foto's te maken en te genieten. Wij zagen het al helemaal voor ons, lekker genieten op dat eiland. Bungalow dicht aan het strand, lekker afkoelen in het water, relaxen. Nou, niks van dat alles was waar. Bungalows stonden midden op het eiland, er was geen strand en het water was niet verkoelend maar gewoon lauw. Helaas... Toch maar wel een nacht gebleven gezien het al aardig laat was en om dan nog terug te gaan is het helemaal verspilde moeite. De bungalow zag er wel prima uit. Om bij de bungalows te komen had je 2 mogelijkheden; of met de fiets of met een electrisch karretje. Doordat we een goede prijs kregen, gingen we met het karretje. Gelijk een afspraak gemaakt over de prijs en tijd voor de volgende dag. Dus de volgende dag klaar voor vertrek. Wilde de eigenaar van het karretje niet meer voor de afgesproken prijs en tijd komen. De eigenaresse van de bungalows, die alles zou regelen voor ons, werkte ook niet echt mee. Dus wij op de fiets met ons hele hebben en houwen en op naar de 'haven'. Wij zoeken zelf wel een boot en zijn zonder te betalen vertrokken. Helaas was dit geen succesvolle actie, zonder hen kom je het eiland niet af. Wij wilden in ieder geval iets van een korting, wilden zij niet. Politie werd ingeschakeld, wij konden ons verhaal doen op het politiestation. Wilden wij niet. Ze wilden ons paspoort zien, prima. Dom dom dom, we kregen ze alleen terug als we betaalden. Gezien we nu echt niet anders konden hebben we maar betaald en konden we eindelijk weg van dit eiland! Terug op Cat Ba Island een leuk hotel gevonden met zeezicht. Het eiland per scooter verkend, het binnenland was echt prachtig. Je rijdt dan door een aantal kleine dorpjes, jungle, bananenbomen. Klein ongelukje, mijn gaspedaal bleef hangen dus ik remmen maar ja op een grind-achtige ondergrond is dat niet zo verstandig en ik ging onderuit. Het ging niet hard, daar had ik nog wel geluk mee. Wel met de scooter naar de maker, er moest een nieuwe kabel in. We hadden garantie van waar de scooter gekocht hadden, maar het leek ons niet verstandig om met dit probleem te wachten gezien we nog140km terug moesten. Kleine Yamaha garage gevonden en met een uurtje was die weer heel. Op naar Hanoi! Op de terugweg ging mijn drager kapot, dus tas tussen de benen in plaats van achterop. Eenmaal terug in Hanoi gelijk naar de garage om mijn scooter verder te laten repareren en vragen om vergoeding voor de startkabel. Wilden ze niet. De buitenkant viel niet onder de garantie en de kabel hadden we bij hen moeten laten doen. Daarnaast gaven ze aan dat het aan mijn rijstijl lag dat ik een ongelukje had gehad. Na lang aandringen hebben ze toch mijn drager en spiegel weer gemaakt. De dag erna hield de scooter van Inge er mee op, nu zeiden ze dat de buitenkant binnen de garantie viel en de binnenkant aan onze rijstijl lag. Het zou ons 15$ gaan kosten, dacht het niet. Na een verhitte discussie hebben ze hem toch gemaakt. Eenmaal terug in Hanoi contact gehad met 3 Engelse meisjes die we in Arusha, Tanzania ontmoet hadden. Zij waren heel toevallig net diezelfde dag aangekomen in Hanoi, 's avonds met zijn allen een lekker Bia Hoi (heeeeeel goedkoop bier, €0,17 per glas!) gedronken en geproost op de reünie.
Twee dagen later met hen op tour geweest richting Sapa. Daar hebben we een trek gedaan van 2 nachten en overnacht in een homestay. Je kon goed merken dat je erg dichtbij China bent, er wonen veel Tibetaanse mensen. Onze gids voor de trek was ook Tibetaans. De eerste dag hebben we ongeveer 8 km gewandeld, toch wel bult op en af tussen de rijstvelden door. We werden tot aan de lunch vergezeld door een groep Tibetaanse vrouwen die tijdens het eten hun producten aan wilden smeren. Na de lunch was het nog zo'n 1,5 uur lopen tot de homestay. Heel toevallig was er in dat kleine dorpje waar we logeerden ook een café met een Nederlandse eigenaar. En ze serveerden echte Nederlandse jong belegen kaas! Daar gezellig de hele middag spelletjes gedaan in de loungehoek op zolder. Homestay was goed geregeld, best een groot huis en wij sliepen met zijn allen op zolder onder klamboes. Eten werd voor ons gekookt en geserveerd, was lekker! De volgende dag had iedereen toch wel wat pijntjes in de spieren overal, voor vandaag stond er maar een kleine wandeltocht op de planning. Eerst door een drekkerig (regenseizoen is begonnen) bamboebos gelopen die uitkwam bij een mooie waterval. Na de lunch gingen we per busje weer terug naar Sapa en vanuit daar later op de middag terug per sleeperbus naar Hanoi. In Vietnam reist eigenlijk iedereen per sleeperbus. Ze zijn ook best comfortabel, als je kleiner bent dan 1,74m ofzo. Wij kwamen net wat ruimte te kort in de lengte. De bus is verdeeld in 3 rijen met ligstoelen, horizontaal. Het voetgedeelte komt onder het hoofdgedeelte van de persoon voor je. Iedereen krijgt een dekentje en kussen. De constructie is goed bedacht, later in Vietnam kwamen we ook nog een advertentie tegen voor een sleeperbus: European Style. De bedden waren 2 meter, dat hadden wij ook moeten hebben!
Maar goed, wij gaan lekker weer met onze scootervriendjes Mr. Cruise en Dreamy op pad!! De eerste stop was Ninh Binh, dit ligt op ongeveer 100km ten zuiden van Hanoi. Hier ligt een National Park bij wat bestaat uit rijstvelden en gebergtes die we ook gezien hebben in Halong Bay. Eigenlijk de middag rondgereden in het park, was mooi. Wat je hier ook zag en wat we ook al wel eerder gezien hadden was begraafplaatsen met redelijk grote en gekleurde graftombes te midden van de rijstvelden. De 2e dag hebben we een boottrip in Tam Coc gedaan. De boottocht duurde ongeveer 1,5 uur en we gingen over een riviertje wat omringt is door bergen (zelfde als in Halong Bay). Af en toe letterlijk door de bergen heen, kleine grotten. Was zeker een bezoekje waard! De volgende stop was Phong Nha Ke Bang NP, ligt op circa 360km. Dat waren 2 lange rijdagen, mede doordat we de tweede dag met pech kwamen te zitten waar de monteur in een klein dorpje na 2 uur pas antwoord wist. En heel toevallig kreeg ik nog geen half uur later precies hetzelfde probleem. Het mooie van deze dag was wel dat we op de Ho Chi Minh route zaten, niks geen druk verkeer en toeterende bussen en vrachtwagens. Een mooie rustige weg die door allerlei kleine dorpjes ging (deze route hebben wij gedurende de trip voornamelijk gevolgd).
Het NP was echt ontzettend mooi! We hebben 1 dag met de scooter de hele dag rondgereden. We wilden in eerste instantie de 60km loop rijden, maar doordat we een afslag gemist hadden kwamen we in prachtige natuur terecht. Aan het einde kwamen we uit bij een klein dorpje waar ze echt nog niet vaak westerse mensen zijn geweest. We werden met grote ogen aangekeken. Gelukkig hadden ze hier wel benzine, de tanks raakten een beetje op en het was nog te ver terug. En we hebben gelunched bij een oud echtpaar, heel schattig. Met allerlei gebaren (kip dat een ei legt nadoen) duidelijk gemaakt dat we noodlesoep wilden met ei. En dat hadden ze! Daarna de terugweg ingezet richting het hotel. De volgende dag de 60km loop gereden en een bezoek gebracht aan Paradise Cave wat ongeveer op de helft lag. Kleine wandeling gemaakt om bij de grot te komen, binnenin was het lekker koel en prachtig mooi! Veel verschillende kleuren, mooie stalactieten en stalagmieten. We konden ongeveer een kilometer de grot inlopen via een loopbrug. Dit park is wel echt een aanrader mocht je in Vietnam komen! Gewoon een scooter huren voor een dag of 2 en lekker rondtouren.
Op naar Hue! De tocht van circa 210km ging eigenlijk wel soepel, tot 35km voor de finish. Mijn distributieketting ging kapot, helemaal aan flarden. Gelukkig op zo'n 400 meter afstand zat een kleine garage en met een uurtje konden we weer verder. Voordeel van Vietnam, als je wat hebt kan het dichtbij gemaakt worden en kost het weinig. Hue was verder niet heel speciaal, we hebben even rondgelopen in de citadel en rondom ons hotel. De volgende bestemming was Hoi An. Hier hadden we al een aantal mooie verhalen over gehoord. De weg erheen was niet de leukste, we moesten weer over de snelweg, gelukkig was het maar een tocht van 140km. Het laatste stuk was wel prachtig, we reden langs de kust. Helaas doen ze hier weinig aan naambordjes. Na Danang waren we even de weg kwijt, maar na een aantal mensen gevraagd te hebben kwamen we op de goede weg terecht. Je moet altijd wel een aantal mensen vragen gezien dat de mensen hier niet altijd de Engelse taal beheersen maar wel antwoord geven. Daarnaast durven ze geen nee of weet ik niet te zeggen, ook al wijs je de verkeerde kant op ze zullen ja knikken/zeggen.
Hoi An is echt een leuk stadje, gezellig aangekleed! In Old Town heb je allerlei kleine weggetjes met shops en restaurantjes. Het stadje staat ook echt bekend om het goedkoop laten maken van pakken en jurken. Veel drukbezochte kledingmakers kom je tegen. In de buurt is ook een mooi strand, Cua Dai, dikke strook met palmbomen voor de schaduw, rustige zee die lang ondiep blijft. Het water is niet echt verkoelend maar wel lekker. Een lekker relax dagje ingelast. Zal niet de enige worden gezien de volgende halte het strandparadijs van Vietnam was; Nha Trang. Het duurde echter wel 4 dagen voordat we daar uitkwamen. Gelukkig wel over de mooi Ho Chi Minh route. Eerste dag ging zonder problemen. Mooie omgeving, tussen de bergen en plantages door. De tweede dag was overwegend in de regen, dat was wat minder. Maar nog lang niet zo erg als de derde dag. Wat een helse tocht! In totaal ongeveer 190km gereden waarvan 180km in de regen en 170km in de wegopbrekingen. Wat betekent gravel, hobbels en gaten. We zijn flink door elkaar geschud en op het einde waren we het wel zat en super koud. En helemaal jammer, dit moest juist een mooi stuk zijn met veel koffie/rubber/theeplantages. Maar goed, we hebben het overleefd. Heel schattig die avond voor het eerst roomservice gehad en dat van het restaurantje naast de deur. Heerlijke noodlesoep! De noodlesoep is heerlijk in Vietnam, hier genaamd Bun of Pho Bo (Bo is dan rundvlees). De laatste dag was gelukkig weer mooi. In het begin nog een paar kilometer in de motregen op een hobbelweg gezeten, maar daarna was het droog en hobbelloos!
Nha Trang lijkt op een Spaanse badplaats. Hoge hotels langs de boulevard met daarachter kleinere straatjes met hotels, restaurants en winkeltjes. Hoi An is naar onze mening mooier. En doordat het erg toeristisch is, is het ook weer wat duurder. De eerste dag hebben we een stranddagje ingelast, even de kont wat rust gunnen. Na 4 dagen rijden was die wel wat pijnlijk geworden. Vlakbij ons hotel wel een leuk tentje gevonden waar we relatief goedkoop een lekkere westerse maaltijd met een biertje konden nuttigen. Voor 2,80 euro kregen we een steak met frietjes en salade en een 450ml biertje. Is ook wel weer een keer lekker, een westerse maaltijd. In Hoi An was het overwegend Nederlandse toeristen, in Nha Trang heb je ontzettend veel Russen. Gezien wij een visum voor 28 dagen hebben, werd het tijd om deze te verlengen. Gelukkig was er een travel agent die ervoor ging zorgen dat wij het paspoort in Ho Chi Minh City op konden halen, anders zouden we ongeveer 1,5 week daar moeten verblijven en dat zagen we niet echt zitten. Wel een boete opgelopen omdat we te laat de verlenging aangevraagd hebben, een hoge boete! Het heeft ons $60pp gekost, au...... Eigen schuld helaas... En we zijn ondertussen al 6 maanden officieel onderweg. Heel apart, waar is de tijd gebleven! Tijd om weer even het kind in ons naar boven te halen! Vlakbij de kust ligt een eiland, Vinpearl, waar een pret- en waterpark gebouwd is. Leuk! Met de langste kabelbaan over water daarheen en dagje gespendeerd op glijbanen, in de gamehal, achtbanen. Ze hadden ook een zeehonden- en dolfijnenshow en een groot aquarium waar je door zo'n tunnel heen kunt lopen. Echt een leuke dag gehad, vooral de glijbanen waren een hoogtepunt! Die dingen gingen me hard! Gelukkig was het niet bijster druk en konden we eigenlijk vaak zo doorlopen.
Voor nog meer avontuur reden we door naar Dalat. Heerlijk gereden via bergwegen met mooie uitzichten. Het was wel gelijk een stuk koeler gezien Dalat wat hoger ligt (ongeveer 1000m). Onderweg nog wel een ernstig busongeluk gezien, de voor en zijkant was helemaal ingedeukt. Wij weten niet of er doden zijn gevallen, maar aan de bus te zien zou het niet onwaarschijnlijk zijn. Dalat zelf is omringd door kassen, duizenden! Het is ook een leuk stadje, veel toeristen en elke avond is er een grote markt. Gelijk onze canyoning tour geboekt voor de volgende dag. En dat was gaaf!!! Abseilen van watervallen (15/18/25 meter), rock sldes, lazy river (drijven op stroomversnellingen) en van rotsen afspringen. Perfecte adrenaline dag!! Water was gelukkig niet al te koud, lekker verfrissend. De eerste 2 watervallen waren opwarmertjes. Moesten we langs de rotsen naast de waterval naar beneden abseilen. De derde was een echte uitdaging, door de waterval naar beneden abseilen. Dat was echt gaaf! En de laatste 4 meter moest je jezelf laten vallen; 1-2-3 en alles loslaten. Je kreeg gedurende het abseilen wel steeds aanwijzingen van wat je moest doen en welke kant je op moest. De allerlaatste waterval was op een of andere manier de engste. Je kon niet zien wat er over het randje gebeurde. Het eerste deel moest je naar beneden lopen en na ongeveer 4 meter langs het touw naar beneden laten glijden zonder te stoppen anders kwam je in een waterval terecht die van de zijkant kwam. Eenmaal in het water eerst even kopje onder en daarna werd je meegenomen door het water naar de kant. Echt super gaaf!!!
En daarmee zijn we alweer bijna aan het einde van ons Vietnam avontuur. Nog maar ongeveer 300km naar Ho Chi Minh City en dan op naar Cambodja. De eerste dag hebben we zo ver mogelijk proberen te rijden zodat we de dag erna lekker vroeg in de stad aan zouden komen. En dat is gelukt, de laatste dag was het nog maar een kleine 50 km tot aan Saigon. Dit ging gelukkig ook allemaal voorspoedig! We zijn ook echt blij dat er verder geen nare dingen zijn gebeurd, alleen maar wat kleine reparaties onderweg. Saigon is ook weer een moderne stad. Nieuwe gebouwen, drukte, aardig schoon, wel weer verrassend. Gelijk die dag nog de scooters overal geadverteerd. Bij hostels/guesthouses/hotels flyers opgehangen. Daarna om dit avontuur te vieren een aantal cocktails gedronken bij the Spotted Cow. Erg gezellig! En dat hebben we geweten de volgende dag, oef dat was best een beetje zwaar. We zijn niks meer gewend... Lekker niks gedaan. De 2e volle dag in Saigon naar het War Remnants Museum geweest. Dat was wel indrukwekkend. De foto's die daar hangen over de Vietnamoorlog, sommigen zijn echt gruwelijk. Buiten stonden nog allerlei tanks, helikopters en vliegtuigen. De dag erna mijn scooter nog wel even naar de maker gebracht, kilometerteller deed het niet meer en mijn voorlamp was kapot door een opvliegende steen. In de tij dat die gemaakt is nog naar de Cu Chi Tunnels gereden. Die liggen ongeveer 55km buiten de stad. De tunnels waren erg krap! Ze werden in de oorlog gebruikt door de Viet Cong soldaten zowel als verstopplekken als communcatie- en goederenaanvoerkanalen. 's Avonds de eerste bezichtiging en gelijk raak! Mijn scooter verkocht! Wel met een beetje verlies maar dat maakte niet uit. En wat een geluk de volgende ochtend al vroeg een bericht van een andere geïnteresseerde. En ook dit keer was het raak! Wat een geluk. We hebben wel een klein beetje verlies geleden, maar het avontuur was het dubbel en dwars waard!! We hadden het niet op een andere manier willen doen! Ultiem gevoel van vrijheid en op deze manier hebben we het echte Vietnam mogen aanschouwen. De kleine dorpen, mooie bergwegen, de plantages, prachtig!!
Er was nog een gebied wat we nog wel wilden zien, dat was de Mekong Delta. En dat lag ook weer mooi op de route naar Cambodja. Door middel van een 3-daagse tour langs en over de Mekong op naar Phnom Penh! Op de weg naar de Mekong kwam je erg veel stalletjes (waar ze drinken verkopen) tegen met een heleboel hangmatten waar de klanten even lekker een tukje kunnen doen. Wordt ook best veel gebruik van gemaakt. Voordat we bij de Mekong rivier aankwamen eerst nog een pagoda met Boeddhabeelden bezocht. Niet echt heel spectaculair. Eenmaal bij de Mekong met de boot naar Unicorn Island waar we bijenboerderij hebben bezocht inclusief een kleine proeverij. Daarna was het lunchtijd op Phoenix Island, hier konden we ook een alligator boerderij bezoeken. Je mocht ze ook voeden via een hengel, hebben wij niet gedaan. Volgende stop was een kokosnootfabriekje waar ze kokosnootsnoepjes maakten. En we mochten proeven!! Laatste activiteit was een boottochtje tussen de palmbomen door. Dat was op zich wel mooi, verder was de eerste dag niet heel spectaculair eerlijk gezegd. De 2e ochtend begon met een rondvaart door de floating market. Dit was wel een hele andere dan in Bangkok, de boten waren veel groter en er waren geen souveniers. Voorop de boten stond een bamboestick en daaraan hing het product dat verkocht werd op die boot. En als je een boot met kokosnootblad tegenkwam, dan was de hele boot te koop. Daarna een rijstnoodle-fabriek bezocht. Was voor ons wel interessant, konden we zien hoe de noodles van de door-ons-geliefde-noodlesoep gemaakt werden. Rijstpoeder wordt rijstebrij, hier wordt een pannenkoek van gemaakt die in de zon komt te liggen om te drogen en van dat op plastic lijkend stukje rijstpannenkoek worden de noodleslierten gemaakt. Hierna ging een deel van de groep terug naar HCMC en de rest ging door naar een dorpje vlakbij de grens met Cambodja. Hier hebben we in, voor ons, het meeste luxe hotel geslapen gedurende ons Vietnam Avontuur. Heerlijke grote bedden, grote badkamer en we hoefde voor het eerst de toiletbril niet omhoog te doen zodat die niet nat zou worden. 's Avonds nog een allerlaatste heerlijke Bun Bo gegeten bij een straattentje.
Op naar Cambodja! Om 6.30 uur vertrokken we per boot richting de grens. Onderweg nog wel een visboerderij bezocht. Poh die geur was wel heftig zo om 7.30uur in de morgen! Het is een huis op water met een enorme kooi eronder voor de vissen. Deze boer had er zo'n 150.000! Voornamelijk voor de export. De allerlaatste stop in Vietnam was bij een etnische minderheid: moslimse Vietnamezen. Wel apart om te zien, Vietnamezen met een hoofddoek op en de mannen dragen rokken.
En toen was het zover, afscheid nemen van Vietnam. We hebben een super tijd gehad, maar zijn nu ook wel echt weer klaar voor een nieuw avontuur! Met de boot op naar de grens, de immigratie ging mooi snel. En voor we het wisten zaten we in een minibusje richting Phnom Penh. Het is wel een modernere stad dan wij gedacht hadden, hoewel het ook wel wat weg heeft van India/Myanmar. Weer wat meer rotzooi en geuren op straat. Maar de details bewaar ik voor het volgende reisverhaal.

Cảm ơn Vietnam!

• 17 Augustus 2014 - 15:56

Marjo:

Hoi Loes en Inge,

Wat heb ik weer genoten van jullie reisverhalen!
    Nog heel veel plezier!

De hartelijke groeten van Jan en Marjo