Back to Bangkok! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Inge en Loes - WaarBenJij.nu Back to Bangkok! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Inge en Loes - WaarBenJij.nu

Back to Bangkok!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Inge en Loes

27 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Shoppen!! Het was weer tijd voor een nieuwe garderobe en waar kan dat beter dan bij de 2 na grootste H&M ter wereld. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik keek er wel naar uit om te shoppen! Naast een nieuwe garderobe hebben we onszelf ook nog getrakteerd op een verwendag. De laatste dag hebben we onszelf ook flink laten verwennen bij een kleine spa; kapper, massage, facial. Weer zo goed als nieuw! Op naar de Full Moon Party!!
Met de sleepertrain gingen we op weg naar Suratthani, gelegen in het zuiden. Vanaf daar op de ferry richting het feestparadijs Koh Pha Ngan. Voor het eerst in een lange tijd weer een hostel geboekt, dit werd aangeraden gezien je anders de kans liep dat er geen bed vrij zou zijn in verband met de Full Moon Party. De eerste dag hebben we gebruikt om het eiland te verkennen, en dit natuurlijk per scooter. We kregen nu een 125cc mee gezien het eiland erg heuvelachtig is. Er kwamen bordjes met 22% langs, was wel gaaf! Eerst nog een stop gemaakt bij de supermarkt, heerlijk om weer een keer in een echte supermarkt te zijn en boodschappen te doen! En ons geluk, het begon gigantisch te regenen, dus extra boodschappen-doen-tijd! Toen het eenmaal droog was, doorgereden richting Chalok Lam Beach gereden. Prachtig strandje en het weer was daar ietsje beter. De zon kwam zelfs af en toe tevoorschijn. Het water was er mooi helder en strand had een wittige kleur. Na eventjes genoten te hebben zijn we via het binnenland naar Thong Nai Pan Noi gereden. Strand gelegen aan de noord-oost kust van het eiland. Daar het kind in ons naar boven gehaald en een zandkasteel gebouwd die zelfs publiek trok. Net nadat wij klaar waren kwam er een Iers stel op ons af die er een foto van maakte en toen wij net weg waren gelopen gingen 3 Aziaten er om de beurt mee op de foto. Zo bijzonder was die nu ook weer niet... Maar wel erg leuk om te maken! Eenmaal terug in het hostel was het tijd om ons klaar te maken voor de Jungle Party. Er was ons een keer gezegd dat dit feest nog beter moest zijn dan de bekende Full Moon Party. Het feest deed zijn naam eer aan, het was echt een party in de jungle. Zag er mooi uit! Was wel een goede omwarmer, nog een Muay Thai wedstrijd gezien daar en rond een uurtje of 3 in de ochtend vonden we het wel welletjes en zijn we terug gegaan naar ons hostel. 's Ochtends werden we wel een beetje brak wakker, gelukkig regende het en konden we niks anders dan uitrusten op bed. Na de middag kwam de zon er nog wel door en konden we nog even genieten op Haad Rin Beach voordat het echte feest ging beginnen. Volgens mij is het standaard op het eiland maar vandaag was het nog meer; standjes die buckets verkochten. Je kunt er een emmertje kopen met een flesje drank en frisdrank. Mega populair, mega vies! Wij hebben het maar gewoon bij bier gelaten, hebben we de volgende dag tenminste niet zo'n last van. Eenmaal thuisgekomen zagen we dat er ook een nieuwe kamergenoot bij was gekomen, toevallig een Nederlandse. Met zijn drieën eerst wat gegeten, begon me toch knetterhard te regenen. Het zal toch niet zo zijn dat de Full Moon Paty in het water gaat vallen? Om de tijd op te vullen hebben we elkaar beschilderd met fluorescerende verf. Moet eerlijk zeggen, het zag er gaaf uit! En wat nog gaver was; het was droog! Maar wat er het gaafst uit zag was het uitzicht wat we hadden toen we het strand op kwamen lopen, niet normaal! Ongeveer 10000 man, allemaal wel iets felgekleurds aan, bodypaint, muziek was goed, echt vet!! Er waren verschillende podia, kleine vuurshows (heb nog touwtje gesprongen met touw wat in vuur en vlam stond). En de sfeer dat er hing, iedereen was er voor dezelfde reden; het hebben wat een memorabele en gezellige nacht! Rond een uurtje of 6 begon de zon op te komen. Ondanks de bewolking, was het nog steeds fantastisch! Zo bijzonder, al die vrolijke mensen gekleed in felgekleurde shirtjes/broeken/beschilderingen. Echt een aanrader om een keer naar toe te gaan, bijzondere ervaring. Na de zonsopgang kwam het feest wel een beetje ten einde en gingen we naar ons bedje. Volgende dag lekker gechilled op het strand, het weer was heerlijk en we voelden ons goed.
Om 11 uur de dag erna werden we opgehaald per minibus om vervolgens om de ferry gezet te worden die ons terug naar Suratthani zou brengen. Vanaf daar met de bus naar de westkust van Thailand, Krabi. We hadden besloten om hier een nachtje te blijven en dan gelijk door te gaan naar het toch nog wel wat onbekende Koh Lanta. Nog wel net op tijd erachter gekomen dat we ons visum moesten laten verlengen anders hadden we weer een boete aan de kont gehad. Dus snel nog even naar het immigratiebureau (ons gelukje, Krabi had een immigratiebureau), papieren invullen, betalen en we mochten een weekje langer blijven. Eerste indruk van dit eiland was niet heel bijzonder, kwam ook wel door het weer waarschijnlijk. De volgende dag mooi weer een scooter gehuurd en toen kwamen we erachter dat het toch wel een prachtig eiland is. Alleen doordat er nog niet zo heel veel toeristen rondlopen is het nog niet helemaal af en mist het een gezellig gedeelte.. De oostkust was echt prachtig, megablauw water. Ook dit eiland was wel weer heuvelachtig. Wij sliepen op een resort, voor ons de eerste keer tijdens deze reis. Er was gewoon zelfs een zwembad aanwezig met uitzicht op de zee!! Onze kamer was dikke prima en de was die we hebben laten doen daar, wow! Onze kleding heeft de afgelopen 7 maanden nog niet zo lekker geroken! De dag erna was het dan zover; Phi Phi tijd! Op naar het strand uit de film 'the Beach´.
Eenmaal op het eiland was het zoeken naar geschikte accommodatie. Gelukkig was er bij aankomst een heel legioen aan informatie-tentjes te vinden en hebben we een winnaar eruit kunnen pikken. We waren nog wel een beetje sceptisch, op de advertentie stond; bungalow met zeezicht. Maar warempel, we kwamen aanlopen en vanaf ons balkonnetje konden we de zee zien! Helemaal geweldig, en zeker omdat we maar ongeveer 8,50 euro per nacht hoefden te betalen. De bungalow zelf was basic, maar voldeed prima. De bedden waren prima, een klamboe (wat daar wel handig was), en een douche/wc (dit hokje was echter niet bestand tegen de hoeveelheid regen die we gehad hebben). Het weer was nog niet zo geweldig, minder goed zelfs nog dan aan de oostkant. Om bij het strand Maya Beach (van de film) te komen, moest je een tour boeken. Onze tour duurde van 14.00-19.30 uur. Het was aardig stormachtig weer die dag, al veel regen gehad in de ochtend en vlak voordat we weggingen kwam er weer een hele lading water uit de lucht vallen. Maar goed, we gingen snorkelen dus nat werden we toch. Wij gingen met een longtail-boat met een dakje. Eerste stop was Monkey Island, heel schattig op een klein stukje strand allemaal aapjes. Ook hele schattige jonkies, wel ondeugend trouwens. Daarna doorgevaren naar grot, waar nog echt mensen wonen. Ze hadden een hele constructie gebouwd van bamboe. Wat ze daar precies deden weet ik niet, maar in totaal woonden ze er met zijn 7-en. Toen kwam de oversteek naar Phi Phi Lay (wij logeerden op Phi Phi Don). Eenmaal op zee kregen we er gratis een extra attractie bij; super hoge golven. Deze kwamen nog net niet de boot in, maar we gingen toch een portie heen en weer, echt gaaf! (waren de meningen wel over verdeeld in de boot). Bij het eiland aangekomen te zijn was het tijd om te gaan snorkelen. Ik had het minder mooi verwacht, maar er waren best wel veel vissen, zee-egels, mooi koraal. En toen was het dan zover, op naar Maya Beach. Door het weer konden we de baai niet met de boot bereiken, dus nog een extra avontuur. Er was een soort touwwerk gemaakt in een baai aan de andere kant van Maya Beach. Je kon dit gebruiken om over de rotsen heen te klimmen of je kon door de rots heen via een grot. Onze groep werd door de grot geleidt, gezien het bovenlangs aardig druk was. Je moest je wel goed vasthouden aan het touw in verband met de golven, anders liep je de kans dat je tegen de rotsen aankwam. (het was geen levensgevaarlijke actie). Eenmaal aan de andere kant liep je door een klein stukje jungle en daar was het dan; Maya Beach! Au au au dat zand, het waaide erg hard... Maar ondanks dit en het grijze weer was het nog steeds prachtig! Zelfs zonder de zon is het water zo mooi blauw, fantastisch! Op het laatst nog een aantal kiekjes kunnen nemen met alleen ons erop, zonder alle andere toeristen. Helaas komt aan alles een einde en moesten we na een half uur zoiets weer terug richting de boot. Op zich goede timing, want het begon weer te regenen. Het laatste onderdeel van de tour was glowing plankton. Ze hadden ons gewaarschuwd dat doordat het regenseizoen was, je ze niet goed kon zien. Ik kan alleen maar zeggen, het was magisch! In het donker het water in en wanneer je dan je armen/benen beweegt zie je ineens allerlei kleine lichtgevende deeltjes om je heen. Met zwemmasker op zag je het echt heel mooi, zeker een aanrader mocht je een keer in de buurt van Phi Phi komen. Het was bovenverwachting!
Gezien het weer niet heel geweldig was en we eigenlijk niks meer te doen hadden, besloten we de volgende dag door te gaan richting Phuket. Wat een helse tocht! Na een toiletbezoek kwam Inge al terug met het bericht dat we ons op het ergste voor moest bereiden. Niet veel later werden de kotszakjes uitgedeeld. Er was storm op komst en de golven waren mega-hoog. Onze ferry was best groot en wij zaten op de verdieping die normaal gesproken boven de golven uitkomt, maar dit keer was dat anders. Je kon de golven van voor en zij aan zien komen, dit zorgde ook wel voor lichtelijk paniek onder de passagiers. Er zijn altijd mensen die beginnen te gillen, maar volgens de crew hoefden we ons geen zorgen te maken. Ze hadden al een oversteek gedaan die dag en mocht het te erg worden, gingen we weer terug. Toch best griezelig als je die grote boot hoort klappen op het water. De kotszakjes waren ook niet overbodig, gokje is dat ongeveer 35% van de passagiers beroerd tot echt misselijk was. We waren ontzettend blij toen we eenmaal voet aan Phuket-wal hadden gezet!
Phuket voelt niet als een eiland, het is te groot. Eerste indruk was redelijk, Phuket Town is niet heel bijzonder. Het was ongeveer een uurtje rijden vanaf de haven naar Patong, het toeristische strand. Patong heeft een erg gezellig straat, Banghla Street. 's Avonds was het daar echt druk, veel toeristen. Ook hier kun je weer een Ping Pong Show bezoeken, daarnaast lopen er aardig wat ladyboys rond in mooie jurken waarmee je op de foto kunt voor ongeveer 2 euro (wat mensen ook gewoon nog echt betalen ook) en zijn er veel gezellige barretjes. Gezien we hier een aantal dagen zouden verblijven hebben we maar een scooter gehuurd. Het is hier wel wat hectischer weer dan op de kleine eilanden, we moesten iets beter opletten. Maar mooi rond gereden over het eiland; Phuket Town, allerlei strandjes (Kamala, Surin, Nai Yang, Bang Tao, Naihan) en Promthep Cape. De dagen vlogen wel voorbij, voor we het wisten was het alweer tijd om onze tassen te pakken en richting het vliegveld te gaan. Klaar voor onze laatste bestemming in Azië; Indonesië!!

Bye bye Thailand, bedankt het was super! We'll be back!

• 01 Oktober 2014 - 10:01

Rita:

Hallo Inge en Loes,
    Wat een mooi verhaal weer en prachtige foto's. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Geniet er van!