Heuvel op heuvel af - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Inge en Loes - WaarBenJij.nu Heuvel op heuvel af - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Inge en Loes - WaarBenJij.nu

Heuvel op heuvel af

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Inge en Loes

10 November 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

De eerste paar dagen in Auckland eigenlijk alleen maar gebruikt om me voor te bereiden op het grote fietsavontuur. Aan sightseeing ben ik deze keer niet toegekomen, maar geen probleem als het goed is kom ik minimaal nog 2x terug in Auckland dus genoeg tijd :)
Wegens een kleine miscommunicatie tussen de fietsenhandel en mij moest ik de aftrap van het avontuur een paar dagen uitstellen, maar goed was niet erg. Vrijdag 24 oktober begon het dan echt, so excited! Als eerst richting het noordelijkste puntje van het Noordereiland, Cape Reinga.
Eerste etappe begon met een ferry-rit richting Devonport, waar het gelijk met een lekkere steile heuvel begon. Gezien ik de afgelopen 8 maanden weinig aan mijn conditie gedaan heb, werd het na 40km wel aardig zwaar. Voor de eerste dag had ik 75km gepland, iets teveel van het goede. Ongeveer 10km voor het eindpunt Warkworth moest ik via een highway nog een heuvel overwinnen. Dat ging hem niet worden, en daarnaast verdween de vluchtstrook ook nog eens wat het ook nog wat gevaarlijk maakte gezien ik moest lopen. Op dat moment besloten om te kijken of ik een lift kon krijgen, dus fietst aan de kant en duim omhoog. Hoefde gelukkig niet lang te wachten tot een klein vrachtwagentje stopte met een praatgraag als chauffeur. Fiets ingepakt en gaan! Mijn eerste hitchhike ervaring. In Warkworth heb ik gecouchsurfed (via een website kun je een aanvraag doen om bij mensen, die geregistreerd staan, op hun bank te slapen en soms zelfs in een bed) bij een supergastvrij gezin. ‘ s Avonds werd ik uitgenodigd om mee naar jam-night te gaan. Ze zijn allemaal vrij muzikaal en er is een lokale club die elke vrijdagavond samenkomen om gewoon wat muziek te maken. Helaas was de opkomst niet erg groot deze avond, maar wel gezellig en het klonk ook nog eens goed. De dag erna naar Omaha Beach geweest, het was mooi weer! Verder niet echt heel bijzonder, maar het was een mooi strand.

Van Warkworth ging het naar Mangawhai, een klein dorpje aan de kust. Deze dag ging aardig goed, heuvels waren goed te doen en het weer was lekker. De eerste keer mijn tent opgezet, klein maar functioneel en makkelijk in mijn eentje op te zetten. De campings in Nieuw-Zeeland zijn echt goed. De Holiday Parks dan, ze hebben schoon sanitair/tv-room/kitchen. Vanaf hier ben ik naar de westkust van de region Northland gefietst. Eerste stop was Matakohe. Het enige wat er was, was een Kauri Museum. Een museum over de oudste bomen van het land, de Kauri bomen. Ze kunnen reusachtig worden. Het slechte weer kwam eraan, midden in de nacht begon het aardig hard te regenen. Wat resulteerde in het nat inpakken van mijn tent de volgende dag. Wel even getwijfeld of ik verder zou gaan, gezien het weerbericht aardig slecht was. Maar ja, beetje regen hoort erbij.
Pffff, wat een demotiverende dag! De route was nagenoeg vlak na 5km maar wel langs de kust met een harde wind van voren! Volgens mij heb ik zowat de gehele weg 10km/u gefietst. Zo blij toen ik eenmaal in Dargaville was! Tent opgezet, lekker een warme douche genomen en op de bank geploft. De weersvoorspelling voor de nacht was erg slecht en de eigenaresse had al gezegd dat mocht het te erg worden dat ik wel in een kamer mocht. Rond een uurtje of 4 begon het eerst hard te regen wat later gevolgd werd door mega onweersbui, was wel een beetje bang in mijn kleine tentje. Daarnaast kwam er zoveel water uit te lucht vallen, dat ik beetje begon te twijfelen of mijn tent het wel aan zou kunnen. Om 7 uur werd er op mijn tentdeur geklopt door de eigenaar, of ik misschien in de kamer wilde. Naast de strom was er ook een hagelbui op komst was. Aanbod geaccepteerd, de tent onder een afdak gezet en al mijn spullen verplaatst. Toevallig was er ook een Canadees stel, Jill and Ian, dat Nieuw Zeeland op de fietst ging verkennen en ook nog eens dezelfde kant op gingen. Zij wilden in eerste instantie geen rustdag inlassen en verder fietsen maar het weer was zo slecht dat ze besloten om nog een nachtje te blijven. Jeuj, ik had fietsgenoten!! Ze hadden heel fijn hetzelfde tempo en wilden ook nog niet teveel kilometers per dag maken, perfect!
Waipoua Forest was de eerste stop, een enorm bos met allemaal Kauri bomen inclusief de grootste van allemaal Tane Mahuta, Lord of the Forest, met een omtrek van bijna 14 meter. Dan heb je ook nog de Father of the Forest, de Te Matua Ngahere.
In het gebied zijn ook de bekende Kiwi vogels te vinden. Omdat ze nocturnal zijn, heb je de meeste kans om ze in de avond te spotten. Vanaf de camping liep er een track een stuk het bos in, bleek echter niet echt een goed aangegeven en bebost pad te zijn. Begon het ook nog te regenen, dus weer besloten om terug te gaan en onze kiwi-speurtocht op te geven, maar ja waar was het pad??…. Ongeveer een half uur rond lopen zoeken in het donker, elke keer wanneer we dachten dat we het gevonden hadden bleek het dood te lopen, was niet geheel een prettig gevoel. Gelukkig zagen we opeens de dode possum die we op de heenweg gezien hadden en zo kwamen dan toch weer bij onze tenten uit, wat een opluchting! Van Waipoua richting Kaitaia in het noorden. De heuvels werden hier wat hoger, van 200m ging het naar een maximum van 400m maar wel een geleidelijke klim dus goed te doen. Een paar fantastische dagen gehad qua uitzichten/route/weg/weer!! Ook gezellig om met meerdere mensen te fietsen, goed gezelschap! Van Kaitaia naar Cape Reinga hebben we per tour gedaan. Via 90 Miles Beach omhoog richting de vuurtoren op de kaap. Onderweg mochten we sandboarden van een duin af, dat was echt gaaf!! Ging me hard! Er was zelfs een ouder echtpaar, rond 75 jaar, die van de duin afgingen! Cape Reinga is het meest noordelijke punt toegangelijk voor toeristen, maar niet daadwerkelijk het noordelijkste punt. Geluk gehad met het weer, eenmaal bij de Kaap aangekomen was de lucht strakblauw!
Van Kaitaia naar het prachtige haventje in Whangaroa gefietst met voor het eerst de wind in de rug, heerlijk! Het kleine dorpje ligt heel mooi aan het water en is omringd door groene heuvels. In totaal wonen er maar liefst 50 locals. Vanaf hier was het nog een ‘ klein ‘ stukje richting Russell gelegen in the Bay of Islands. Het Canadese stel had eerder dit jaar een echtpaar leren kennen in Australie dat woonachtig is in Russell, en we waren van harte welkom om een aantal dagen bij hen te verblijven. Bij Paihia de ferry genomen naar het eilandje waarop Russell ligt. Een van de oudste dorpen van Nieuw Zeeland, de oudste pub en kerk zijn hier gelokaliseerd. Paar fijne dagen gehad hier; het huis had prachtig uitzicht op de oceaan, lekker lente weertje, leuke hikes, goed gezelschap. Ook nog een uitstapje gemaakt naar het vasteland om Waitangi Treaty te bezoeken. DIt is een verdrag dat op 6 februari 1840 ondertekend door verschillende Maori stamhoofden en Britse missionarissen. En dit is het begin geweest van het huidige Nieuw Zeeland.
Vanaf Russell besloten om het stuk terug naar Auckland met de bus te gaan. Op dit stuk snelweg rijdt veel verkeer en er is niet veel te zien. Busreis duurde ongeveer 4 uur en eenmaal terug in Auckland was het tijd om afscheid te nemen Ian en Jill helaas… Maar wie weet komen we elkaar later nog weer tegen :)
In Auckland weer gecouchsurfed, de host was zelfs zo vriendelijk om mij op te halen van de fietsenmaker (fiets ging voor een servicebeurt), mij mee te nemen naar Karekare en Piha Beach en Mt. Eden. Morgen op naar Coromandel per ferry, vanaf daar weer lekker op de fiets!!

  • 10 November 2014 - 20:30

    Jose:

    Hoi Loes,

    Wat een avontuur zeg. Bijzonder dat je alleen op de fiets bent. Leuk om te lezen dat je toch ook met een paar andere mensen verder trekt. Je ziet vele verschillende mooie omgevingen.

    Heel veel fiets plezier nog en doe voorzichtig.
    Groetjes uit Losser
    Peter en José Wrekenhorst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Living the Dream

Een 'kleine' wereldreis

Recente Reisverslagen:

08 Maart 2015

4173km later....

05 Februari 2015

En weer lekker op de fiets! :)

07 Januari 2015

Gelukkig Nieuwjaar!!

10 November 2014

Heuvel op heuvel af

22 Oktober 2014

Final stop...
Inge en Loes

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 17284

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 03 Februari 2015

Living the Dream

Landen bezocht: